Eko-kläder i Växjö

Kläder behöver man ju då och då, men om man vill handla lite ekosmartare kläder, hur går det i Växjö egentligen?

Hm. Jo, helt okej! Min vän Helen och jag håller på med en liten informell undersökning av Växjös ekologiska klädutbud. Vi gör det mest på skoj och av eget intresse, men nu visar det sig att folk börjar bli intresserade av det här. Och Smålandsposten. :-) Kul! Jag tror det är superviktigt att vi är många som frågar efter ekologiska kläder och ställer frågor om märkningen osv, det verkar iallafall enligt Helen och mig göra att fler och fler butiker fattar grejen. Många har redan gjort det också tack och lov.

Jag måste erkänna att jag inte hade så stora förhoppningar när jag flyttade från Malmö till Växjö, på eko-utbudet alltså. Och visst, det är inte lika bra, men det finns! Bara en sån sak. Allt jag behöver kan jag faktiskt köpa ekologiskt - i Växjö. Det finns kanske inte alltid så himla mycket i en och samma butik, men å andra sidan är Växjö centrum inte så stort heller så det är ju inte jäääättelångt direkt att gå in i nästa butik för att hitta eko-jeans om man köpt en tröja i butiken bredvid...

Här har ni exempel på några butiker som har ekokläder (och nej, det är inte dyrare än övrigt sortiment i butiken) :

Ekoleva
Åhléns
Olssons
Kompaniet
H&M
Lindex
Vero Moda
MQ
Indiska
Karibu
Naturbolaget
KappAhl
JC
Carlings
Polarn & Pyret

... vi fortsätter kolla upp, lovar att lista fler sen! (om vi hittar fler, men det har jag en känsla av att vi kommer göra). Tipsa mig gärna om ni har hittat eko-kläder eller skor på nåt mer ställe i Växjö så skriver jag in det också! Tänkte också skriva lite mer sen om olika typer av eko-märkning. Det kan vara en djungel bara det...

ha det bra!

/ida


ps. Handla second hand är ju också ett superbra, billigt (och - icke att förglömma - roligt!) klimatsmart alternativ. Man behöver inte köpa nytt jämt. Eller byta kläder man tröttat på, kanske har kompisarna kläder de tröttnat på men som du tycker är jättesnygga och vice versa!

Kommentarer
Postat av: Jessica

http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/vart-arbete/smart-tjanst-for-smarta-kladval/

2008-12-03 @ 19:01:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0