Märknings-djungeln del 2: Svanen och EU-blomman

Jag fick lite hjälp i min eko-märknings-undersökning genom ett mail från Brita som jobbar på SIS Miljömärkning. Tack för det! Brita skriver att de nyligen var i Växjö med turnén "Hur Svanlig är du"? och att intresset var mycket stort i Växjö jämfört med många andra städer.


Såhär skriver hon om vad Svanen-märkningen innebär:

"Svanenmärkning innebär ett helhetsgrepp i produktens hela livscykel. Från odling av bomull till färdiga kläder och textilier. Det ställs krav på ekologisk odling, krav på kemikalier i beredningen till färdiga produkter (blekning, färgning, efterbehandling etc) samt krav på rening av utsläpp. För att textilien ska ha bra kvalitet ställs det även krav på färghärdighet)"

Jag fick även veta att man kan läsa mer om Svanen och EU-blomman på:

 http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabName=NewsDetail&newsid=51701&newstype=press&menuItemID=7004

Det jag visste sedan tidigare var att Svanen är nordens officiella miljömärkning. Den kom till 1989. (Det hade ni säkert koll på då den har funnits ett bra tag). Nu finns ju även blomman, eller EU-blomman, som är samma märkning som Svanen fast för hela EU (beslutat av EU-kommissionen). Den kom till 1995, men har ändå bara 25 produktområden (Svanen har 66) enligt www.svanen.nu. Så den är inte riktigt lika vanlig, men börjar synas mer och mer ute i handeln tycker jag.

Om SIS Miljömärkning (hittat på samma sajt som ovan, svanen.nu)
SIS Miljömärkning sköter det praktiska arbetet med att ta fram kriterier, kontrollera och utfärda licenser för Svanen och Blomman i Sverige. Vi arbetar på uppdrag av regeringen och verksamheten drivs utan bransch- eller vinstsyfte. Företaget har 36 anställda och ägs av Sveriges Standardiseringsråd (SSR) till 90 % och av staten till 10 %.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0