diska i duschen!

... nä, nu skojar jag. Det gör vi faktiskt inte. Men jag tänkte skriva lite om vatten. Rent vatten är det verkligen inte alla som har tillgång till på den här planeten. Men här i Sverige ser vi det ofta som en självklarhet att ha nästan obegränsade mängder dricksvatten direkt i kranen, som vi dessutom tvättar oss i och vattnar i trädgården med... Ganska många brukar nog spara in på varmvattnet (som man kanske betalar själv för) och det är ju jättebra, men hur är det med kallvattnet? Låter du vattnet rinna när du står och borstar tänderna?

Kolla om din lägenhet har vattensparande munstycken på kranar och dusch. Det har några av våra grannar i sina lägenheter redan, men det fanns inte i vår lägenhet. Vi köpte in det själva då det inte var så dyrt, men jag skulle absolut rekommendera Vidingehem att de ser över detta som ett led i miljöarbetet.

Att bada då och då är ju trevligt om man har badkar, men det går åt väldigt mycket mer vatten än om du tar en dusch istället. Jag vill inte uppmuntra alla att sluta tvätta sig nu, men man behöver kanske inte tvätta håret varje dag. Det går snabbare och är snällare mot både miljön och din hud att till exempel snabbtvätta luggen med lite schampo i handfatet på morgonen. Tänk en extra gång på om du verkligen måste duscha varje dag bara för att piggna till på morgonen... om du nu inte är väldigt smutsig varje dag förstås? Det finns kanske de som är det... då tar jag tillbaka alla mina tips i så fall... :-)

Sen kan jag inte låta bli att skriva något om mineralvatten... ni vet sånt man köper på flaska. Det försöker jag låta bli att köpa. Reklamen för dessa olika sorters "källvatten" (med bubbel eller utan) är verkligen aggressiv, man ser den överallt. Det är inte bara onyttigt (det innehåller en massa salter osv, fråga viktväktarna eller vilken vikt/hälsoorganisation som helst) utan även oerhört dåligt för miljön. Vi har förmodligen det bästa kranvattnet i världen, och ändå köper vi buteljerat vatten som har färdats långa sträckor med lastbil.


Må gott och ta hand om er!

/ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0