kompost eller ej...

... det är frågan. Nu har jag pratat med Lasse på Vidingehems Ingelstad-avdelning, och det här med komposternas vara eller icke vara verkar inte vara helt lätt! Det visade sig att Vidingehem har komposter på några ställen, men att det tyvärr har varit problem med hygienen och det är ju väldigt trist. Detta har lett till att de nu håller på att ta bort komposterna. Jättesynd, men hur tusan gör man om det inte funkar? Det är ju klart att man inte vill att det ska bli äckligt, att folk slänger vad som helst där i, eller ännu värre att det kommer råttor... huga. Då tar ju de negativa aspekterna med komposten över de positiva.

Det här är egentligen en ganska stor fråga som handlar om vilket ansvar man har som hyresgäst respektive hyresvärd. Det är ju tråkigt om man som ny hyresgäst inte får någon kompost för att tidigare hyresgäster inte skötte den. Det skulle ju även kunna bli så att om man lyckas skapa en "kompost-kultur" i ett område så smittar det även av sig till nya i området att det är viktigt att ta ett gemensamt ansvar för komposten, precis som man hjälps åt att hålla det rent och fint i soprummen eller på gårdarna osv. Är det ett alternativ att utse en kompost-ansvarig i varje bostadsområde eller hus? Eller ett roterande schema? Jag vet inte. Det är som sagt ingen direkt lätt fråga... Har ni som läser detta några idéer så hör gärna av er!

Nu vet jag inte vilken typ av komposter som de testat med heller, men det finns ju såna med lock som stänger sig själva och säkert en del andra konstruktioner på själva komposten som gör att de blir säkrare och mer hygieniska. Min poäng här är som vanligt att vi måste hjälpas åt, både hyresvärd och hyresgäster om vi vill ha något som fungerar. Vad det nu än kan vara i vår boendemiljö.

hälsar Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0