På begäran...

... från Ulf skriver jag nu om var man kan få tag på de smarta mineralpaketen vi har till kylen och frysen. Doppio Fridge / Freezer heter dom och hjälper till att ta bort kondens så att man spar upp till 30% av energiförbrukningen, plus att grönsakerna håller sig fina längre. Nu vet du det, och ni andra också!

MIn tanke med den här bloggen är visserligen inte att bara skriva om saker man kan köpa för att bli lite klimatsmartare i vardagen, jag tror inte att man kan shoppa sig till en bättre miljö. Däremot är det en annan sak att tänka över sina val man gör som konsument, att man köper det man verkligen behöver och sånt som är så klimatklokt som möjligt. Då tror jag att man åtminstone kan göra en liten skillnad. Speciellt som vi ju ändå är rätt många konsumenter tillsammans! Själv siktar jag på att köpa färre prylar, men bättre.

Men okej, tillbaka till det här med kylen och frysen. Det slängs helt sjukt mycket mat, helt i onödan. Så handla inte bara på måfå, ha koll på vad som egentligen finns i din kyl/frys. Sen händer det ju att man glömmer bort eller inte hinner laga till en del iallafall...

Ledsna rotsaker kan man till exempel pigga upp genom att lägga dem i en skål med kallt vatten.

Skriv upp vad som finns i frysen. Det finns små "whiteboards" med magneter eller liknande man kan använda och ha på frysen (och som går att ändra allt eftersom... annars blir det lurigt! :-) Då ser man direkt vad man har och behöver inte öppna frysdörren på vid gavel och börja rota och frysen börjar gå på högsta effekt... Sen kan man ju komma på nya maträtter också när man helt plötsligt har lite mer överblick!

Frosta av. Nu är det ju rätt kallt ute, och kallare blir det, så årstiden är rätt bra om det ser ut som värsta istiden i din frys.

Tina i kylen. Ta fram det du ska tina upp i god tid så kan det få ligga i kylen och göra jobbet där. Då får kylen hjälp att hålla det kallt också och behöver inte jobba så mycket. Enkelt energispararknep!

Sen funderar vi på att försöka fixa en kompost till våren, det vore roligt att få lite fin och bördig jord till vårt lilla land. Är det någon av er som har en kompost som vill komma med några tips på vad man ska tänka på? Helst skulle vi såklart vilja att Vidingehem kunde ordna en kompost, i anslutning till soprummen till exempel. Det står högt på min önskelista! Jag läste förresten under "avfall" på deras hemsida att "I framtiden skall samtliga hyresgäster och nyttjare erbjudas möjlighet att kompostera sitt matavfall.". Mycket bra. Det ser vi fram emot!

Jag funderar även på om det på något sätt går att skynda på att man får nya miljömärkta vitvaror? Jag tror att vår kyl/frys och tvättmaskin är från -94, och jag har hört att de brukar bytas ut vart 15:e år ungefär. I så fall (om det nu är så, och man har något/några år kvar till det) skulle man kunna betala en "miljö-slant" för att få dessa utbytta till miljöklassade i "förtid"? Jag får nog höra mig för om detta också, sen återkommer jag och delar med mig av svaret!

Ha det gott!  / Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0