Klimatsmart i kylan

Så kom då vargavintern till Småland, lite tidigare än förra året och kallt som bara sjutton. Men å så fint det är med snö såhär till jul!

Mina bästa klimatsmarta tips är delvis samma som förra vintern; på med långkalsonger, tjocktröjor och tofflor och dra för gardinerna/persiennerna när det är mörkt ute. Elda om du har kakelugn eller vedkamin. Se till att inte ha möbler eller gardiner mitt framför elementen. Att koka kaffe, te, varm choklad eller glögg och ha i en termos (även fast man är inomhus) är också ett bra knep för att hålla sig varm. Då slipper man värma på drickat hela tiden. Smidigt och energisparande. Och bjud hem grannarna! Då blir det garanterat varmare hemma. :-)

Skaffa en termometer om du inte har en redan, det är konstigt att ibland kan det kännas svinkallt inne fast det ändå är 19°... och ibland är man varm fast det bara är 17°. Vi kan ju bestämma själva hur varmt eller kallt vi ska ha det inne eftersom vi kan reglera elementen och elda (runt 18-19 grader brukar vi ha. Det tycker jag är lagom). Det är ju inte alla som har möjlighet att höja eller sänka värmen själva i sina hus, så är det orimligt kallt hemma hos dig och du inte kan att påverka det så ring värden och säg till. I flerfamiljshus brukar temperaturen ligga på 20 grader. (Mät ca 1,5 meter upp från golvet i mitten av lägenheten.). Vi har tjocka mattor på golven på vintern eftersom våra golv är svinkalla. De är tyvärr för dåligt isolerade och vi har en stenkällare under, golv får egentligen inte vara kallare än 15°. Då ska man också säga till värden, vi får väl ta tag i det hela efter jul...



Ni som absolut måste köra bil, hoppas ni har motorvärmare! Annars är det nu ni ska börja åka buss. Det är helt underbart lyxigt att kliva in i en varm och go buss på morgonen. Visserligen skämtar vår busschaufför Roggan med mig varje gång jag kliver på bussen med rimfrost på halsduken; "du som är norrlänning, det här är väl rena vårvärmen för dig"? Men det bjuder jag så gärna på. Jag får ju gå genom den här vackra naturen varje dag på väg till bussen!

Förresten så frågade jag Paula på Vidingehem om de inte kunde börja med "nej tack till reklam"-dekaler till postlådor/brevinkast, och det visade sig att de redan hade sådana. Fast det hade de gömt att informera om. Det ska de göra nu. Finfint! Då ska jag sätta upp en ny och fin sådan, vår gamla dekal från naturskyddsföreningen håller på att trilla av brevlådan. Och passa de tända ljusen nu i juletider, läs gärna vidingehems artikel om brandsäkerhet på deras hemsida. Brandsläckare och naturligtvis brandvarnare har vi redan hemma hos oss, men jag tror jag ska köpa en brandfilt också. Bara för säkerhets skull.

God jul!

önskar ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0