Omställning Växjö - och klokskap på landet

På söndag kommer ett gäng trevliga och kloka människor hem till oss på luciafika, det är den andra träffen för Växjögruppen i nätverket Omställning Sverige. Vi träffas och diskuterar vad vi kan göra tillsammans eller själva för att ställa om till ett hållbart samhälle. Kom med du också!




Jag är så glad över att ha lärt känna det här gänget, man får verkligen så mycket ny energi när man inte behöver känna sig ensam om att vilja skapa en bättre värld. För det känner nog alla som är engagerade i miljöfrågor igen, att man kan känna sig lite ensam och konstig ibland.

Jag vet inte om det är en slump,men hittills så är så gott som  alla i omställning Växjö-gruppen lantisar. Blir man en bättre människa av att bo på landet? Eller är det så att man börjar fundera mer på vad man faktiskt kan göra för att ställa om? I vissa fall flyttar ju folk ut på landet just för att ställa om. Till en lugnare livsstil, och förhoppningsvis till en mer hållbar och resurssnål sådan. Kanske, fast å andra sidan känner jag en massa stadsbor också som är högst klimatsmarta. Det är klart att man inte blir miljömedveten automatiskt av att bo på landet.

Men ändå - jag har ju upptäckt själv att nya saker kan komma upp när man bor på landet, jämfört med i stan. Transporterna blir mer aktuella att fundera kring t ex, när det kanske är för långt för att kunna cykla överallt. Hur man värmer upp sitt hus, man betalar plötsligt själv för elen, osv. Man kanske har möjlighet att faktiskt odla själv. Och - inte minst, man blir mer beroende av andra. Just den biten älskar jag kanske allra mest. Alla lantisar känner väl förmodligen att byagemenskapen både är på gott och ont, men jag är så oerhört tacksam för alla våra vänner och grannar här ute i Åryd med omnejd. Tack för att jag har fått lära känna er, utan er hade mitt liv varit väldigt mycket fattigare!

Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0