Grönt nytt år!

Ja det blev det ju, fast det var väldigt vitt och fint och kallt alldeles nyss... vem tog tillbaka vintern?? Isarna börjar redan se riskabla ut, det som var så fint att kunna ta en liten skridskotur på Årydssjön...

Är det någon som har dragit till med något fint nyårslöfte? Det har inte jag. Men jag har några saker jag ska försöka tänka på lite extra mycket, inte bara detta året visserligen, men ändå.

Sluta köpa/ta emot plastpåsar. Jag har för mig att jag hörde om någon klok människa som hade föreslagit Växjö kommun att införa plastpåsförbud, undrar vad det blev med den saken? I England och säkert på många andra ställen finns det ju mycket bra satsningar på att minska plastpåsanvändningen då de är ett stort miljöproblem. Själv tänker jag nu skärpa mig och ta med mig egna påsar lite oftare till affären. Tyvärr glömmer jag ganska ofta och står och irriterar mig på att man måste få hem grejorna på något vis och jag måste ta en plastpåse (om de inte har papper)... ofta när jag småhandlar ryms det ju i ryggsäcken, men inte alltid. Tygpåsen it is! Eller återanvända plastpåsar vi redan har hemma. Några matvarubutiker har biologiskt nedbrytbara plastpåsar ifall att man står där och har glömt ta med sig, men de har ändå icke-miljövänliga också. Varför det?? Har de inte bio-påsar där du brukar handla, fråga efter det. Eller ta med egna.

Slänga mindre. Mitt mål är att helst inte ha några sopor alls, att allt ska kunna återvinnas! Det vore verkligen fint... och jag inser att man kan göra rätt mycket bara genom att tänka på vad man köper, och vad man slänger. Att man inte lägger upp onödigt mycket mat till sig själv eller familjen så man måste slänga rester, att köpa produkter som har helt återvinningsbara förpackningar... osv. Jag tror inte jag skulle gå så långt som vissa har gjort och sparat alla sopor under ett år, men jag kan tänka mig att en sån sak verkligen öppnar ögonen på en!

Det finns alla möjliga sorters biologiskt nedbrytbara påsar som man kan köpa på till exempel jordklok.se, de har även superfina billiga tygkassar och konservburkspress (!) som jag är lite intresserad av...

För lite nyårs-inspiration på ekofronten rekommenderar jag verkligen sajterna mindfulliving.se och sopor.nu. Återvinn granen! :-)

Sen ser jag verkligen fram emot att Växjös första ekologiska och vegetariska restaurang ska öppna på Rififi snart, premiär på kulturnatten den 31/1! Hurra!

allt gott! Hälsar Ida

Kommentarer
Postat av: Ida

Hejsan! Måste fråga, vad är Rififi? Blev så glad att se att en vego-restaurang ska öppna, äntligen! Det är ju SÅ kasst med vegomat här i stan. Vilket är lite konstigt, för så litet är Växjö ändå inte.



Måste även fråga en annan sak (om du vill svara alltså), vad jobbar du med? För när jag ska läsa e-post på jobbet, på en "ny" dator får jag alltid upp ditt namn att välja mellan (sen om det är just du är en annan sak, men i så fall din namne). Vi delar inte bara förnamn utan även de fyra första bokstäverna i efternamnet. :)

Ser fram emot att följa din blogg i år.

Mvh Ida Q

2009-01-17 @ 16:01:32
URL: http://kvileja.blogg.se/
Postat av: Ida

Hej Ida Q!



Ja det är klart att inte alla vet vad Rififi är för ställe, det tänkte jag inte på! Det är ett kulturhus/galleri och konsertlokal mm (och snart med vego-restaurang) som ligger på Anteliigatan 3 (nära före detta Experimenthuset vid järnvägsspåret, norra sidan). Deras sajt www.pagaende.se verkar tyvärr ligga nere för tillfället, men kolla in facebook-gruppen så länge om du är med där. (Sök på "lokalen Rififi").



Jag jobbar på Reaktor Sydost, ett resurscentrum för film och ung kommunikation. http://www.reaktorsydost.se



Kul att du gillar min blogg, försökte gå in på din men det funkade tyvärr inte! Får väl testa igen sen?



Ha det fint!



/ida

2009-01-19 @ 10:12:53
URL: http://klimatsmarthyresgast.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack för svar! :) Såg namnet Rififi nämnas i tidningen idag (hade inte hört om detta förrän du skrev om det). Det var artikeln om Maja Söderberg som lagar klimatmat och är inblandad i restaurangen som ska öppna. Ska bli spännande att prova maten där sen.



Angående listan på vego-mat i stan, som för övrigt ser ganska ok ut när man ser det i skrift :), så vill jag tillägga att pizzeria Venezia (i närheten av brandstationen) gör världens godaste vegetariska pizzor! Dyrt men väl värt pengarna, dessutom flera olika att välja på. Kan också nämna Ali Baba, på Bäckgatan, men de är jag personligen för tillfället missnöjd med. Har fått dålig service och plast på en pizza. Dessutom försökte de ta betalt för en extra portion mat. Trist! För maten har varit god annars. Mycket libanesiskt. Hoppas på bättring där!



(Min blogg är lösenordsskyddad. Förmodligen inte så kul att läsa för "utomstående" men jag lämnar självklart ut lösenordet om så önskas.)



Nu ska jag kolla länkarna.

Mvh Ida

2009-01-20 @ 22:54:12
URL: http://kvileja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0