Tillsammans har vi en bank

Jag vet inte om alla känner till JAK Medlemsbank, världens kanske trevligaste, roligaste och mest rättvisa bank? Jag är så himla glad att jag är med där, och det dyker upp fler och fler hela tiden som också är det. (som jag inte visste om alltså). Folk på jobbet, grannar, och många nära vänner såklart. Om vi är oroliga för finanskrisen, vart våra pengar tar vägen och skyhöga räntor? Nix, inte vi som är med i JAK! :-)

Om några veckor ska jag åka på studiebesök på bankkontoret i Skövde och gå en kurs i hållbar ekonomi på Axevalla folkhögskola. Och det är gratis. Resa och allt betalas av JAK-banken. Undrar vad min andra bank skulle säga om jag knallade in på deras kontor här i Växjö och sa "jag skulle vilja veta lite mer om hur ni jobbar, kan jag få praktisera hos er och se vad ni gör med mina pengar"?

Tyvärr finns det inte någon lokalavdelning för JAK-banken här i Växjö-trakten, de närmaste finns i Blekinge eller småländska höglandet. Så om det är några JAK-medlemmar i Växjö som läser detta kanske ni kan höra av er till mig? Det vore trevligt att träffas och diskutera hållbar ekonomi med er, och vad man kan göra lokalt.

Lite kort om JAK Medlemsbank:

JAK Medlemsbank är en kooperativ bank, dvs en ekonomisk förening. Medlemmarna får ingen ränta på sparade pengar, men betalar inte heller någon ränta för det man lånar. Man betalar en administrativ avgift för lånet. Banken är partipolitiskt och religiöst obunden. Den demokratiska formen och det ideella arbetet är viktiga för verksamheten. Det är du som medlem, i förening med andra, som äger banken. Hos JAK är det medlemmarna som står för kapitalet, inte någon dominerande ägare, vilket innebär att banken är ekonomiskt oberoende. JAK har banktillstånd och omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Rättvisa och hänsyn till människor och miljö är en del av JAK medlemsbanks ideologi. Det präglar vår syn på ekonomi och all hantering av pengar. Etrik och moral i ekonomin betyder medmänsklighet och solidaritet, respekt för naturen samt ett ansvar inför kommande generationer.

Om man vill kan man välja att sätta in sina sparpengar på olika typer av stödsparkonton med miljövänlig och etisk inriktning, för att låta pengarna användas till verksamheter som främjar goda initiativ i hembygden. På så vis påverkar man med sitt sparande den lokala utvecklingen i en riktning som man själv tycker är viktig. 

Läs mer på www.jak.se!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0