Med sol och vind i tanken - elbilar!

Växjö kommun, Växjö Energi, Växjöhem, Vidingehem, Vöfab och Hyresbostäder har gått ihop i ett projekt om att kunna köpa in 40 elbilar till Växjöregionen. Äntligen! Jag håller verkligen tummarna för att detta blir av!

Mitt absoluta drömscenario vore såklart en elbilpool för hyresgäster och anställda... jag tänker då särskilt på Vidingehem naturligtvis som ju är dels vår hyresvärd, och dels är det kommunala hyresbolaget som främst har lägenheter på landet. (Det vill säga där man mest behöver bil). Gissa om det skulle bli populärt?!!

Självklart är det ju positivt även om det nu är tänkt att det bara är de anställda som ska köra de här bilarna (vilket nog är den rimligaste gissningen, det inser tyvärr jag också). Jag har sett några elbilar i Växjö och blir lika glad varje gång. Men det kommer nog att behövas en bra infrastruktur med laddstolpar osv för att det ska gå smidigt att ha en elbil i Växjö, oavsett om det är som privatperson eller i ett företag. Det ska Växjö Energi utveckla i projektet. (Läs mer på Växjö kommuns sajt).

Elbilar är enligt vad jag har läst den absolut miljövänligaste bilen, den enda nackdelen (i stort sett) är att de är fruktansvärt dyra och att det finns för få. För att det fortfarande finns olja. Men när den börjar ta slut måste biltillverkarna snabba på. Flera är redan igång, men det är synd att elbilarna har kommit i skymundan och motarbetats jämfört med andra miljöbilstyper. Det kan man väl diskutera vad det beror på, poltik och annat... men ja, strunt i det, nu är jag ändå jätteglad över att det kanske kanske kommer ett helt gäng elbilar till Växjö!! :-)

Läs mer om elbilar på elbilsforum eller Elbil Sverige

Artikel i smålandsposten om visningen av elbilarna vid konserthuset nu i veckan
...och en till artikel om elbilarna i samma tidning.



Den norska elbilen Think som kan komma till Växjö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0