Baka bästa brödet

Jag gillar att baka, det har jag alltid gjort. När jag var i tonåren brukade jag till exempel förhandla mig till ett par nya skidor (eller vad det nu kunde vara) genom att erbjuda mig att baka allt bröd till hela familjen i en månad eller två. Uträkningar på hur mitt skidinköp skulle tjänas in genom pengarna mina föräldrar skulle spara på att slippa köpa bröd till 7 personer, ingick naturligtvis i planen.

För tillfället är det mest min sambo som bakar och står i hemma hos oss, han är helt insnöad på surdegsbröd och det är ju väldigt väldigt gott! Bakar man dessutom med ekologiskt närproducerat mjöl (T ex från Lyckebo Gård i Värends Nöbbele, som vi använder) så är det ju lika klimatklokt som gott... och så kan man ju faktiskt spara in pengar till ett par nya skidor eller två! Det var inte bara lur...

Här är tips på en brödblogg som vi gillar: Pain de Martin
... och här kan man också hitta underbara recept: Saltå Kvarn


ps. Spara vattnet från när du förvällt nässlor eller nåt annat gott och grönt, det blir jättegott att baka bröd på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0