Omställning

Nu är det höst! Jag har en riktig pysseldag hemma, bakar bröd, kokar tomatmarmelad och eldar i kaminen. Har det inte varit ovanligt kallt i höst? Kylan kom snabbt, och ylledraperiet vid ytterdörren fick komma upp nu i veckan.

Nu har jag ju haft den här bloggen i runt ett år, så nu börjar utmaningen med att inte komma med samma miljötips som förra hösten. Eller ja, de bästa sakerna kommer ni säkert få läsa om igen, jag skriver ju om min vardag och bra knep återanvänder man såklart!


ögonblicksbilder från Masugnsvägen 1; kaminen med ecofan, brödet i ugnen och ved... :)

I veckan som gått har jag träffat flera supergoa människor som jag är så glad över att jag lärt känna! Nils Fagerberg utanför Hovmantorp till exempel som driver Målla, en ekonomisk förening som kommer starta upp butiker med lokal mat här i krokarna. Kolla in www.lokalbutik.se för att läsa mer. (Eller läs artikeln i Växjöbladet Kronobergaren om du missade den). Sådana initiativ blir man bara så himla lycklig av!

Och så måste ni förstås få receptet till den goda tomatmarmeladen som står och bubblar på spisen just nu. (Jag antar att det var fler än vi som fick extrema mängder med gröna tomater över från sensommarens sista skörd, nu har ni chansen att göra er av med dem)... Brödet kan jag tyvärr inte ge er receptet på även om jag vill, det är ett riktigt koliox-bröd av allt möjligt som vi hade hemma. Filmjölk som hade gått ut för 2 veckor sedan men som smakade bra t ex... och en massa frön, russin, kli, kross, musli som blivit över, dinkel, skrädmjöl.. ja, det är som sagt omöjligt att återge...

Grön tomatmarmelad
precis lagom mycket
1 kg gröna tomater
9 dl ekologiskt strösocker
rivet skal av en lika ekologisk apelsin
(väldigt gott med lite ingefära i också)

Skölj och hacka tomaterna (för hand eller i matberedare) - inte för fint. Låt mixen rinna av i en sil så att det mesta av vätskan försvinner. Koka tomatmixen utan socker i ca 15 min utan lock. Rör sedan ner socker och apelsinskal och fortsätt koka kraftigt i ca 15 minuter (eller längre) under omrörning tills marmeladen tjocknar. Ta grytan från värmen och skumma väl. Häll marmeladen i väl rengjorda glasburkar. Förslut med lock när marmeladen svalnat. Förvara i kylen.

(Recept från ekobox-kocken Erik Månelds receptsamling "från en låda")


jo, förresten! Karolina kommenterade på mitt förra inlägg och ville att jag skulle skriva lite mer om LED-lampor, vilka jag tycker är bäst osv. Kul! Klart jag ska göra det. Det kommer snart ett sånt inlägg!

hälsar Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0