Solpanelsdrömmar och landsbygdskreativitet

Det var så roligt att träffa delar av Vidingehems personal på Europas grönaste dag-evenemanget förra helgen i Växjö. Bland annat fick jag veta av teknikgruppen att de funderar på att sätta upp solpaneler på några av Vidingehems fastigheter. Wow!


(Egen el runt om i landet! Bilder från www.egenel.etc.se. Fina solpaneler och en liten vindsnurra... drömma får man ju!)

Solpaneler på hustaket har jag drömt om hur länge som helst, tänk vad häftigt det hade varit. Tyvärr kan man ju inte som hyresgäst bara sätta upp sådana hur som helst, och även om man kunde skulle det vara ganska dyrt att betala själv. En del människor tycker att solpaneler ser fult ut på taket, men jag bara älskar vindsnurror och solpaneler, jag tycker att de är fina. Det finaste är väl kanske inte designen utan det som de är till för. Ju fler solpaneler och vindsnurror som syns på hustak och väggar, ju fler kommer ju få upp ögonen för tekniken och bli inspirerade! Det är vad jag tror i varje fall.

Jag har tyvärr aldrig sett en hyresfastighet med solpaneler, så nu är det verkligen på tiden. (Är det förresten någon av er som läser detta som har det, maila mig gärna en bild eller två i så fall. Skulle vara intressant att veta)!

...en annan rolig sak, eller två egentligen: På söndag har jag blivit medbjuden på en studieresa till Ambjörnarp utanför Borås, det är ett gäng entusiastiska landsbygdsmänniskor från Växjötrakten som fått EU-pengar från leader Linné till att studera hur man kan jobba med landsbygdsutveckling här i Kronoberg. Med lite inspiration från Borås då, förhoppningsvis. Ska bli superspännande!

... och imorgon kommer Hem&Hyra (jättebra tidning för övrigt) hit och intervjuar mig, så nu får jag sluta blogga och börja städa! haha..

Hösthälsningar från Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0