Sol ute, sol inne!

Jag blir alltid helt yr och galen när det är vår, särskilt när man bor såhär fint ute på landet! Gräva, plantera, fixa och greja... plocka nässlor och kirskål och ta fram utemöblerna och kajakerna... man känner sig lite som de energiska fåglarna som kvittrar och flyger runt non-stop.

Här kommer lite bilder på delar av inomhusodlingen, men det är snart dags att börja plantera ute också. En hel del kryddor har faktiskt kommit upp igen i örtagårdslandet. Mynta, timjan och libbsticka har jag sett än så länge. Hoppas att fler också kommer upp.



Den röda lampan drivs av solceller som sitter uppe på, jag hittade den till ett billigt pris i fyndhörnan på IKEA. Kul att solcellsdrivna lampor börjar bli vanligare nu, och att man kan få tag på snygga sådana! På bilden till höger skymtar man vårt uthus som numera har blivit en ateljé för oss och våra grannar (jag lovar att snart lägga upp bilder på hur fint det har blivit där)! Vidingehem har äntligen skickat hit en målarfirma så nu får det lilla huset sin välbehövliga ompyssling även på utsidan. Tack Lasse!

De små hemmagjorda "amplarna" har jag gjort genom att ta gamla glasburkar med rejäla "spår" där locket ska sitta, och sen knutit hampasnöre hårt några varv runt om precis nedanför spåren. (Det måste vara något som stoppar upp så inte burken ramlar ner och går sönder). Man kan också måla eller dekorera burkarna med glasfärg om man vill.




Min solcellsladdare till mobil/mp3 osv har jag ju skrivit om tidigare, men den är så himla bra!! Jag såg att flera modeller har kommit ut nu och de har blivit mycket billigare, det var även ett UF-företag med gymnasieelever som sålde såna här i Växjö. Kul!

Paprikan som syns på bild planterade vi förra året, så nu blir det Årydspaprikor som kommer skördas i sommar. Inte illa va? Det är för övrigt jättekul och lätt att spara frön från grönsaker man gillar, torka fröna på en bricka och sen plantera. Tomaterna vi planterat i köksfönstret har tagit sig superfint. De är från frön som vi sparat från en lustig tomatsort, flerfärgade ekologiska körsbärstomater. Vi har torkat pumpafrön också, men de ska ut i landet senare.

Ha det gott i vårsolen, och ta hand om varandra!

Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0