Vatten, vatten, bara vanligt vatten

Idag regnar det, vilket betyder att jag inte behöver vattna grönsakslådorna. Skönt för den torra marken med lite vatten också, det har ju varit en sådan otroligt varm sommar hittills så när det väl kommer lite regn blir man ju nästan glad!


Broccoli och dill i massor i våra lådor!

När vi började bygga växthuset tänkte vi inte så mycket på bevattningen av det hela, men det började gå upp för oss efter ett tag att det skulle bli ett stort växthus. Det skulle gå åt mycket vatten, och vi ville inte vattna med dricksvatten. Vi funderade på att skaffa en stor tunna och samla upp regnvatten, och det tror jag i och för sig att vi kommer göra också. Men nu blev det en eldriven vattenpump istället som skickar upp sjövatten från ån bakom huset genom en trädgårdsslang. Funkar jättebra! Vi hittade en pump som inte var så dyr på Biltema. (Vi var nära att få en gratis av en annan Årydsbo, men den pumpen hade dessvärre frusit sönder under vintern visade det sig).

Jag blir så glad när jag läser om fler och fler bostadsbolag som inför vattenmätare i sina lägenheter, och i många fall betalar hyresgästerna bara för vattnet de gör av med. Främst varmvatten, men ändå. En mycket bra morot. Jag tycker att det är viktigt att inte ta vårt rena fina vatten för givet, utan att spara även på vattenresurserna.

Nu ska jag ut i regnet och njuta!

/Ida







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0