Hur blir man en klimatsmart hästägare?

Vet ni, jag har köpt en häst! Jag har honom i ett stall på en gård i södra Åreda, inte långt härifrån. Jag har hjälpt till med en massa hästar både i Risinge och Södra Åreda sedan vi flyttade hit till Åryd, för att rida är ju det allra bästa jag vet. Och nu har jag alltså blivit hästägare själv!




Många tror att det är jättedyrt att ha häst. Och visst kostar det pengar, även om det inte alls är lika dyrt att ha häst här i Småland som i Stockholm t ex. De utgifter man ändå har går ofta att få ner bara genom sunt förnuft. Det man absolut måste ha kan man köpa begagnat, eller låna. Och måste man köpa nåt är det samma sak som med allt annat - köp kvalité så behöver du inte köpa nytt stup i kvarten. Det finns så löjligt många olika varianter på hästprylar, men vad man verkligen behöver är en helt annan sak. Uppenbarligen riktar sig hästpryltillverkarna till rika föräldrar som inte kan säga nej till sina små töser som älskar rosa och glitter... Jag är iallafall av den åsikten att min häst och jag mår bäst av att vara ute i skogen, röra på oss och ha kul tillsammans. Inte genom att "skämma bort" honom med tusen prylar. Han är ju en häst, vad bryr han sig om det?

Jag har tur för min häst mår fint av att bara äta gräs/hö. Vatten får han såklart inne och i hagen, och en saltsten. Då blir det inte heller så dyrt (och dåligt för miljön) som när hästen måste ha en massa specialfoder. Om jag inte hinner rida någon dag så fixar jag så att någon annan i stallet kan mocka, så ger jag tillbaka tjänsten en annan gång. De som har gården tycker att det är ganska onödigt att köra ut dit bara för att mocka, och det är ju väldigt bra att de också är miljömedvetna.

Jag har lite ångest över att jag oftast måste köra bil till stallet, iallafall nu när det är mörkt på kvällarna. Annars är det ju cykelavstånd. Jag åker ju buss till och från jobbet, men det är lite synd att det inte går en buss till stallet. Så är det ju ofta när man bor på landet, men jag är glad att det iallafall går bussar till och från Åryd. Jag kan förstå att buss mellan Åryd och södra Åreda kanske inte har så jättestort underlag i antal resenärer... förutom en stammis då... :-)


Kommentarer
Postat av: camilla

Tack för titten!

Roligt att kika in hos en annan bloggare ifrån småland:)

//Camilla

2010-09-27 @ 15:14:42
URL: http://ostervik9.blogspot.com/
Postat av: Ida

tack! Kikade in på din blogg också, vad fint ni har det! Jättekul att se och läsa! Ha det gott :)



/Ida

2010-09-27 @ 15:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0